Kopafbeelding

Google                                                                 
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Getallen Notatie:

      Getallen

A Met elkaar in verband brengen
Getallen en getalsrelaties. Structuur en samenhang

1- fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1- fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1- streef

Weten waarom

Weten waarom

Weten waarom

  • 25 Structuur van het tientallig stelsel

Begrijpen hoe ons tientallig positiestelsel is opgebouwd, en de betekenis en waarde van cijfers en hun plaats in getal-len kennen. De opbouw van het positiesysteem kunnen toepassen en uitleggen in eenvoudige contextsituaties (bijvoorbeeld met geld) en met kale getallen.

  • Als Jort en Janne het geld uit de collectebus mogen tellen, leggen ze alle euro's bij elkaar en maken dan groepjes van 10 euro. Dat doen ze ook met de briefjes van 10.
    Waarom maken ze groepjes van
    10 en bijvoorbeeld niet van 9? Leg je antwoord uit.
  • Betaal met briefjes. (Uit: Rekenrijk nieuw)
    Beschrijving: GGR_RRn_5a06
  • Bedenk verschillende manieren waarop je 100 euro kunt wisselen. (Uit: Alles telt)
    Hoe ga je te werk?
    Beschrijving: C:\Users\a.noteboom\Desktop\2010\Kennisbank 2010\volledige versie plaatjes kennisbank\Kennisbank Geld\Gld_AT_4b01.jpg

 

Begrijpen hoe ons tientallig positiestelsel is opgebouwd, en de betekenis en waarde van cijfers en hun plaats in getallen kennen. De opbouw van het positiesysteem kunnen toepassen en uitleggen in complexere contextsituaties en met kale getallen.

  • Grote aantallen inwoners. (Uit: Wizwijs)
    Beschrijving: C:\Users\a.noteboom\Desktop\2010\Kennisbank 2010\volledige versie plaatjes kennisbank\Kennisbank Getalbegrip\Getalbegrip groep 7 en 8\Structuur\GGR_WW_7a07.jpg
    Waarom gebruiken ze hier poppetjes voor de honderdduizendtallen, de tienduizendtallen, enzovoort? Waarom is dat handig?
    Teken zelf eens
    348.912 inwoners.
  • Getalstructuur (Uit: Rekenrijk)
    Leg eens uit waarom er steeds een nul bijkomt.
    Beschrijving: C:\Users\a.noteboom\Desktop\2010\Kennisbank 2010\volledige versie plaatjes kennisbank\Kennisbank Getalbegrip\Getalbegrip groep 7 en 8\Structuur\GGR_RR_7a07.jpg

 

  • Wisselen. (Uit: Alles telt nieuw)
    Leg eens uit hoe je weet wat je kan inwisselen en hoeveel?
    Beschrijving: C:\Users\a.noteboom\Desktop\2010\Kennisbank 2010\volledige versie plaatjes kennisbank\Kennisbank Geld\Gld_ATn_5a02.jpg

 

 

 Overgenomen uit: Concretisering referentieniveaus rekenen 1F/1S  SLO